Vacature Vrijwilligerscoördinator

Word jij onze nieuwe collega?

Een plek vóór en dóór de gemeenschap: dat vinden we belangrijk bij Bibliotheek Drachten | Smallingerland. Als educatieve en culturele organisatie kun je bij de bibliotheek boeken en e-books lenen. Je kan er rondkijken, even zitten en de krant lezen. Maar we willen verder reiken dan dat. Zo is het onze ambitie om iedereen zelfredzaam te laten zijn en te ondersteunen, maar ook talent en plezier een plek te bieden. Dit vind je terug in onze cursussen en spreekuren op het gebied van taal- en digivaardigheid, onze intensieve samenwerking met het onderwijs, maar ook in de maatschappelijke en educatieve activiteiten die we organiseren. Jong en oud kan bij ons terecht en we zijn er graag voor allerlei groepen bibliotheekgebruikers. Zo werken we toe naar het worden van een Mienskip Bibliotheek.

In december 2023 is Bibliotheek Drachten | Smallingerland uitgeroepen tot ‘Best presterende bibliotheek van Nederland’.

Ben jij de coördinator die vrijwilligers weet te werven en te motiveren. Kun je goed organiseren? Zijn coördineren en begeleiden voor jou kernbegrippen? En ken je de ins en outs van het werken met vrijwilligers? Dan zoekt Bibliotheek Drachten | Smallingerland jou! Voor de duur van één jaar (met een vast dienstverband in het vooruitzicht) zoeken wij een enthousiaste

Vrijwilligerscoördinator voor 12 uur per week

Domein
In onze bibliotheek zijn zo’n 170 vrijwilligers actief. Zonder onze enthousiaste vrijwilligers is het leveren van een volwaardige dienstverlening niet meer mogelijk. In ieder domein, in iedere programmalijn, steken vrijwilligers de handen uit de mouwen. Al enkele jaren geven we ook meer aandacht aan diversiteit en inclusie. Zo hebben wij een aantal plekken kunnen bieden in de vorm van een meewerkstage en een inburgeringsstage.

Wie ben je?
Als Vrijwilligerscoördinator ben je verantwoordelijk voor het vinden, binden en (eventueel) laten doorstromen van de bibliotheek vrijwilligers. Dat betekent dat je een goed luister- en inlevingsvermogen hebt voor het begrijpen en ondersteunen van vrijwilligers. Je bent in staat om zowel individuele als groepsgesprekken te voeren. Je bent empathisch, betrokken en beschikt over sterke netwerkvaardigheden, waarmee je zowel interne als externe contacten weet te onderhouden. Je weet complexe informatie te communiceren op een duidelijke en begrijpelijke manier. Je hebt een HBO werk- en denkniveau.

Wat ga je doen?

• Het ondersteunen van de vrijwilligers op de werkvloer en in de organisatie;
  • Het (mede) ontwikkelen en implementeren van vrijwilligersbeleid;
  • Het ondersteunen van collega’s bij het werken met vrijwilligers;
  • Het werven van vrijwilligers inzetbaar in de verschillende domeinen van de bibliotheek;
  • Het voeren van voorselectiegesprekken met kandidaat-vrijwilligers;
  • Het verzorgen van de start en doorlopende begeleiding van nieuwe vrijwilligers;
  • Het periodiek houden van voortgangsgesprekken met vrijwilligers in samenwerking met de leidinggevenden;
  • Het organiseren van trainingen en bijeenkomsten om de deskundigheid van vrijwilligers te bevorderen;
  • Het signaleren en analyseren van knelpunten in de werkprocessen en voorstellen doen voor verbeteringen;
  • Het onderhouden van een relevant netwerk van interne en externe contacten;
  • Het verzorgen van administratieve zaken zoals roostering, contracten en VOG-aanvragen.

Wat bieden wij je?

• Werken in een professionele en inclusieve organisatie met een prettige informele werksfeer;
  • Salaris op basis van schaal 7 (CAO Openbare Bibliotheken) afhankelijk van kennis en ervaring, eindejaarsuitkering en pensioenopbouw;
  • Voorlopig een dienstverband voor één jaar met uitzicht op een vaste aanstelling;
  • Mogelijkheden om je door te ontwikkelen op een plek waar een leven lang leren gestimuleerd wordt;
  • Een telefoon en laptop van de zaak;
  • Een gratis abonnement bij onze bibliotheek.

Ben je enthousiast geworden?
Dan zien wij heel graag voor maandag 4 november jouw motivatiebrief en cv tegemoet op werkenbij@bibliotheekdrachten.nl, t.a.v. Rien Vrijenhoek, directeur-bestuurder. Die sollicitatie mag zo creatief zijn als je zelf wilt! Heb je vragen over de functie, dan kun je Rien mailen op rvrijenhoek@bibliotheekdrachten.nl In de week van 11 november zullen de eerste gesprekken plaatsvinden. We streven naar een zo spoedig mogelijke indiensttreding.

Bibliotheek Drachten | Smallingerland hecht waarde aan diversiteit en inclusiviteit. Wij vinden het belangrijk dat ons team net zo divers is als de mensen met en voor wie wij werken.